Jernrike matvarer

Jernrik mat til babyen din

Alle mennesker trenger jern for å transportere oksygen til kroppens celler, få energi og et sterkt immunforsvar.
Dette er spesielt viktig når babyen skal starte med fast føde. Jernlagrene babyen ble født med er da i ferd med å ta slutt. Derfor bør du sørge for at babyen din får i seg jernrik mat så snart dere har begynt med fast føde.

Jernrik mat

Hemjern som kroppen enkelt tar opp, finnes det mye av i kjøtt (spesielt rødt kjøtt), lever og egg.

Ikke-hemjern som kroppen tar opp mindre effektivt, finnes det mye av i sesamfrø, linser, bønner, erter, kakao, linfrø, solsikkefrø, cashewnøtter og aprikos.

C-vitamin, som finnes i frukt, bær og grønnsaker, hjelper kroppen til å lettere ta opp ikke-hemjern.

Får barnet mitt nok jern?

Når babyen er godt i gang med fast føde, bør du sørge for et variert kosthold som daglig inkluderer gode jernkilder fra både dyre- og planteriket.

TIPS! Om du lager maten i en jerngryte, blir faktisk maten beriket med jern fra gryten. Slik kan man dermed få inn bittelitt ekstra jern i maten.

Er du bekymret for om babyen din får nok jern? Les om symptomer på jernmangel i artikkelen Derfor er jernrik kost viktig for babyen.

 

FØlg oss på facebook
#
hits