Oppskrifter

Eple-og pæremos

Epler er en super frukt som er lette å tilberede, lette å fordøye og fulle av næring. Pærer er også super babymat. De er svært skånsomme for magen, inneholder kalium, C vitamin og mye fiber. Det høye fiberinnholdet gjør at pære også hjelper mot treg mage. En flott kombinasjon for de små som skal introduseres til fast føde.

06.01.2017

Ingredienser

  • Epler
  • Pærer

Dette trenger du

  • Kjele
  • Stavmikser

Slik gjør du

  • 1

    Skrell epler og pærer

  • 2

    Del i to og ta ut kjærnen

  • 3

    Kutt frukten i biter

  • 4

    Damp/kok i 5 minutter

  • 5

    Mos med stavmikser

TIPS!

Om barnet ditt er tidlig ute med introduksjon til fast føde, fra 4 mnd alder bør du skrelle og koke frukten før du serverer. Når barnet begynner å bli 7-8 måneder er ikke det lengre nødvendig.

 

Etterhvert som barnet begynner å få litt større porsjoner er fruktmoser et fint mellommåltid og egner seg godt som dessert. Fyll gjerne smoothieposer. Disse kan også fryses ned.

 

Frys gjerne ned isterningbrett med fruktmoser. Det er enkelt å poppe en terning som du kan ha i grøten.

 

FØlg oss på facebook
#
hits