Oppskrifter

Enkel pæremos

Pærer er svært skånsomme for magen, inneholder kalium, C vitamin og mye fiber. Det høye fiberinnholdet gjør at pæremos også hjelper mot trege babymager.

06.01.2017

Ingredienser

  • Pærer

Porsjoner avhenger av alder på barnet, porsjonsbegere til dessert eller feks isterningbrett.

Dette trenger du

  • Kjele
  • Stavmikser
  • Evt. isterningbrett og porsjonsbegere til å fryse ned

Slik gjør du

  • 1

    Skrell pærene og ta ut kjernen.

  • 2

    Damp eller kok pærene i ca 5 minutter.

  • 3

    Mos med en stavmikser til ønsket konsistens.

TIPS!

Man pleier ikke å behøve noe ekstra væske siden det er ganske mye vann i pærene, men hvis du skulle ønske en enda mer flytende konsistens på mosen kan du tilsette noe av kokevannet. Du kan også tilsette morsmelk i mosen, men da bør du gjøre dette rett før servering, da enzymene i morsmelken begynner å bryte ned maten når den blandes.

 

Jeg anbefaler å lage opp en stor porsjon som du kan fryse ned i isterningbrett eller i porsjonskopper slik som på bildet.

 

Det jeg elsker med å bruke isterningmetoden er at man da enkelt kan kombinere flere smaker – noe som passer perfekt når man nettopp har begynt med fast føde. Ta for eksempel opp èn terning med pæremos og èn terning med eplemos, så har du en enkel eple-og pæremos klart med en gang.

 

Det er også fint å kunne ta opp bare èn terning når barnet fremdeles bare tar smaksporsjoner. Da slipper man å måtte kaste det barnet ikke spiser opp. Et annet fint tips er å poppe en isterning med fruktmos i den varme grøten – da blir den nedkjølt og spiseklar på null komma niks, samtidig som du tilfører ekstra næring og god smak i grøten.

FØlg oss på facebook
#
hits